Час середньої руки

Доки найбільші банки країни борються з фінансовою кризою, на другому плані залишається достатньо середніх банків, які цілком можуть спробувати позмагатися зі своїми значнішими колегами за класом. Так, наприклад, компанія «КредитМаркет» вважає, що найближчим часом на ринку можуть активізуватися середні банки, які мають непогані фінансові ресурси. При цьому навряд чи вони зможуть розраховувати на відчутне збільшення власної частки ринку.

Причиною може стати ресурс цих банків, який вони можуть спрямувати у роздрібний сегмент. Причому зараз присутність і мережа банку не має такого великого значення, як до кризи. Втім, експерти наполягають, що масове роздрібне кредитування може відродитися лише через два-три роки.

– Досвід попередніх криз показує, що вони істотно впливають на переділ ринку. Навряд чи сьогодні багато хто пам'ятає, що у 90-х найбільшими банками в Україні були «Інко», «Градобанк», АПБ «Україна», – говорить Олександр Охріменко, радник голови правління «Укргазбанку». – Після їхнього краху змогли розвинути свій бізнес невеликі на той час банки: «Аваль», «Фінанси та кредит», «Форум» і «ПриватБанк». Можливо, зміна лідерів відбудеться ще раз.

Хоча надії середніх банків посісти місце на ринку не такі вже і великі. Відтік внесків у них аналогічний, а конкурувати із банками з іноземним капіталом вони навряд чи серйозно зможуть.

– Якщо в банку навіть є якийсь вільний грошовий ресурс, то навіщо його відправляти в роздріб? – говорить Павло Крапівін, заступник голови правління банку «Контракт». – Навпаки, зараз розумно фінансувати проекти, що продукують додану вартість, конкурентний продукт, що користується регулярним попитом на внутрішньому, а бажано ще й на зовнішньому ринку. Про роздрібне кредитування можна забути років на два-три.

Він вважає, що для того, щоб кредитувати сьогодні, широка мережа не потрібна. Охочих одержати кредит набагато більше за банки, які ще когось кредитують. Тому тепер роздрібна мережа банку для кредитування і не потрібна.

Хоча Лариса Корень, директорка департаменту пасивних операцій АБ «Діамантбанк», стверджує, що сьогодні розвивати роздрібні продажі без досвіду і мережі – практично нереально.

Втім, те, що банк видає кредити, ще нічого не означає. Ключовим питанням залишається кредитний портфель – його якість і те, як банк керує своїми ризиками. Тому виживуть ті банки, у кого буде найменше неплатежів і збережеться лояльна клієнтська база.

Ключем же до успіху стане розуміння ринку і змін, які на ньому відбулися з 2008 року. Саме ці банки і зможуть розраховувати на відносний успіх в умовах фінансової кризи.

Рубрика: 
Выпуск: 

Схожі статті