Рейдер впіймає облизня

Шостого жовтня 2016 року Верховною Радою України було прийнято Закон України № 1666 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення державної реєстрації прав на нерухоме майно та захисту прав власності». Даний закон називають також антирейдерським, бо його метою є насамперед захист права власності громадян, бізнесу та іноземних інвесторів. Він закриває 99% «схем», за якими діяли рейдери разом із недобросовісними державними реєстраторами. Зокрема, це реєстрація на основі підробленого або неіснуючого рішення суду, подання підробленого пакету документів щодо переходу корпоративних прав, викрадення електронного ключа реєстратора тощо.

Законом внесено низку змін до нормативно-правових актів, які регулюють сферу державної реєстрації бізнесу та нерухомості.

У сфері державної реєстрації нерухомості запроваджено норму про обов’язковість сповіщення власника майна про його перереєстрацію. Після отримання пакету документів для проведення реєстраційної дії реєстратор зобов’язаний сповістити про це власника листом електронної пошти – у разі наявності в Державному реєстрі прав відомостей про електронну адресу власника як адресу для зворотного зв’язку. У разі якщо власник вважає проведення цієї реєстраційної дії рейдерським захопленням, він може подати заяву про заборону вчинення такої дії. Паралельно власник повинен звернутися до суду для накладання судової заборони.

Відтепер при реєстрації нерухомості власник може отримувати паперове підтвердження права власності. За результатами державної реєстрації формується витяг з Державного реєстру прав. Відповідно до абзацу 2 п. 22 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, витяг з Державного реєстру прав друкується на аркушах паперу форматом А4 (210 x 297 міліметрів) без використання спеціальних бланків. Витяг скріплюється підписом та печаткою державного реєстратора.

Нова законодавча норма також унеможливлює вчинення нотаріусами реєстраційних дій поза межами області, де вони здійснюють свою професійну діяльність. Відтепер поширена практика зловживань, коли нотаріус зі Львова реєстрував права на майно в Харкові або Одесі, є незаконною, за винятком випадків, коли реєстраційні дії чиняться одночасно з нотаріальними.

За новим законом, реєстрація прав за рішенням суду проводиться винятково за інформацією з Єдиного державного реєстру судових рішень і не потребує додаткових документів. Таким чином, набувачі прав звільняються від сплати збору за заяву.

Ще одним кроком у боротьбі з рейдерством стали зміни, внесені до ЗУ «Про електронний цифровий підпис». Відповідно до нього, захищений носій особистих ключів – надійний засіб електронного цифрового підпису, що призначений для зберігання особистого ключа та має вбудовані апаратно-програмні засоби, які забезпечують захист записаних на нього даних від несанкціонованого доступу, від безпосереднього ознайомлення зі значенням параметрів особистих ключів та їх копіювання. 

ЕЦП тепер надається лише за особистої присутності підписувачів, зокрема, посадових осіб підприємств.

Нотаріальне посвідчення підписів голови, секретаря або уповноважених осіб, учасників зборів на протоколі та на установчих документах при внесенні змін до них обов’язкове. Тобто, перереєструвати активи на підставі «пустих паперів», реальність підписів на яких неможливо довести, більше ніхто не зможе. Фактично це положення унеможливлює одну з ключових рейдерських схем.

Дані зміни не стосуються громадських і благодійних організацій. За новим законом, представники громадських об’єднань не повинні нотаріально посвідчувати підписи на рішенні про внесення змін та установчих документах, крім випадків, коли вони самостійно встановлюють таку вимогу у своїх установчих документах. 

Законом також зменшено мінімальну плату за внесення змін до установчих документів громадських і благодійних організацій, визначено, що керівник громадської організації, організації роботодавців, творчої спілки, голова політичної партії може припинити своє членство в таких організаціях лише після призначення на його посаду іншої особи.

Антирейдерське законодавство запровадило механізм так званої камеральної перевірки діяльності державних реєстраторів та нотаріусів, яка має проводитися винятково на підставі даних Державного реєстру прав. На думку законодавця, така перевірка дозволить зменшити кількість зловживань та притягувати до відповідальності злісних порушників закону, ліквідує саме явище «чорних нотаріусів».

При виявленні грубих порушень закону Міністерство юстиції здобуло право анулювати або блокувати доступ до Реєстру реєстраторам та нотаріусам-порушникам, можливість притягувати до відповідальності державних реєстраторів, робити подання про анулювання свідоцтва нотаріуса і навіть скасовувати акредитацію суб’єкта державної реєстрації прав.

Варто також звернути увагу на те, що збільшено термін подання скарги до комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації з 30 днів до 60.

Відтепер, якщо хтось усе ж таки спробує захопити майно, у громадянина з’являється більше шансів віднайти справедливість у Мін’юсті.

♦За повідомленням територіального управління юстиції в Одеській області

Рубрика: 
Выпуск: 

Схожі статті