Щорічна грошова допомога

Згідно з ухваленою Кабінетом Міністрів України Постановою № 141, виплата щорічної разової грошової допомоги учасникам бойових дій складає 920 гривень. Хоча на даний час виникають деякі розбіжності з приводу цієї виплати. Зокрема, всупереч державним органам влади, незалежні правозахисники стверджують, що учасники бойових дій мають право на допомогу у значно більшому розмірі. 

Так, при зверненні до департаменту праці та соціальної політики Управління соціального захисту населення Приморського району міста Одеси головний спеціаліст відділу персоніфікованого обліку пільгових категорій населення Марина Драганова підтвердила, що, керуючись вищезгаданою Постановою Кабміну, кожному учасникові антитерористичної операції у 2016 році вони виплачували 920 гривень, і для нарахування більшої суми не існує жодних підстав.

Іншу думку має головний спеціаліст Першого одеського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Яна Андрєєва, яка повідомила, що, відповідно до Закону України «Про встановлення прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати» на 2016 рік, мінімальна пенсія за віком та прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, з 1 травня 2016 року становила 1130 гривень, а у 2017 році, згідно із Законом України «Про Державний бюджет України на 2017 рік», з 1 травня мінімальна пенсія за віком та прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, запланована у розмірі 1312 гривень. 

– Разом з тим, посилання у Законі на те, що грошова допомога виплачується у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України, а також на те, що при виплаті одноразової грошової допомоги необхідно керуватися Постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2016 року № 141 «Про розмір разової грошової допомоги», є невірним, – підкреслила Яна Андрєєва. 

За словами головного спеціаліста Першого одеського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року зазначено, що Закон України «Про державний бюджет України» є основним фінансовим документом і через своє спеціальне призначення не повинен регулювати відносини в інших сферах суспільного життя. Окрім того, Законом України «Про державний бюджет» не можна вносити зміни до інших законів України, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскільки це створює протиріччя у законодавстві і, як наслідок, призводить до скасування та обмеження прав і свобод людини і громадянина. Також Конституція України не надає Закону України «Про державний бюджет» вищої юридичної сили, ніж сила інших Законів.

– Отже, починаючи з 22 трав­ня 2008 року, в редакції від 25.12.1998 року відновлено дію частини 5 статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», відповідно до якої розмір грошової допомоги учасникам бойових дій має становити п’ять мінімальних пенсій за віком, – наголосила Яна Андрєєва. – Зазначене рішення Конституційного Суду України має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв’язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дій положень статей зазначених законів, що визнані неконституційними, є обов’язковими для виконання на території України і остаточними.

Здійснивши правовий ана­ліз норм матеріального права, Верховний Суд України у Постанові від 10 лютого 2016 року (справа № 537/5837/ 14-а) сформулював правовий висновок про те, що при визначенні розміру щорічної разової грошової допомоги до 5 травня учасникові бойових дій необхідно керуватися частиною 5 статті 12 Закону України від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», якою учасникові бойових дій передбачено щорічно до 5 травня виплату разової грошової допомоги у розмірі п’яти мінімальних пенсій за віком, а не Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання виплати у 2014 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань».

Зазначена правова позиція, відповідно до статті 244-2 КАС України, є обов’язковою для всіх суб’єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначені норми права.

Врешті-решт маємо, що норми Постанови Кабміну України від 02.03.2016 року №141 «Про розмір разової грошової допомоги» звужують обсяг встановлених Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» прав та пільг учасників бойових дій, а закони України мають вищу юридичну силу як акти органу законодавчої влади, ніж акти Кабінету Міністрів України як органу виконавчої влади. Тому ця постанова не може бути застосована при нарахуванні виплат щорічної одноразової грошової допомоги учасникам бойових дій.

Отже, право на отримання щорічної разової грошової допомоги як учаснику бойових дій не може бути залежним від бюджетних асигнувань і потребує фінансування за рахунок коштів Державного бюджету України. Таким чином, у 2016 році кожен учасник бойових дій повинен був отримати 5650 гривень, а у 2017 році ця сума становитиме (з урахуванням підвищеної мінімальної пенсії за віком та прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність) 6560 гривень.

На даний час учасниками антитерористичної операції стосовно щорічної разової виплати вже подано багато позовних заяв до судових органів України. Деякі з них вже отримали позитивне рішення. 

Зокрема, Володимир-Волинський міський суд Волинської області, дослідивши письмові докази, дійшов висновку, що позовні вимоги учасника АТО слід задовольнити повністю. 

Так, Постановою від 03 листопада 2016 року суд визнав протиправними дії Управління соціального захисту населення щодо виплати разової грошової допомоги до 5 травня у 2016 році в розмірі, меншому, ніж передбачено ч. 5 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

Також суд зобов’язав Управління соціального захисту населення нарахувати та виплатити бійцю разову грошову допомогу у розмірі п’яти мінімальних пенсій за віком, згідно з частиною 1 статті 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», з урахуванням виплаченої суми.

Крім того, судовий збір в розмірі 551,20 гривні було віднесено на рахунок держави.

♦Довідково

Учасники АТО для вирішення питань щодо отримання одноразової грошової допомоги, а також щодо інших питань соціального захисту мають право на адвоката за кошт держави. 

Правову допомогу в Одесі надають в таких установах: 

Перший одеський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги: вул. Богдана Хмельницького, 98, тел. (048) 732-18-37;

Другий одеський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги: вул. Коблевська, 40, тел. (048) 726-14-45;

Третій одеський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги: вул. Отамана Головатого, 1, тел. (048) 723-19-09;

Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги в Одеській області: вул. Льва Толстого, 6, тел. (048) 726-22-23. Крім того, єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги: 0-800-213103.

Рубрика: 
Выпуск: 

Схожі статті