Кого підтримає Мінрегіонрозвитку?

Як уже повідомлялося, в Одесі побував народний депутат України, голова підкомітету з питань доходів Держбюджету комітету з питань бюджету Верховної Ради України Павло Унгурян.

При зустрічі з журналістами він розповів про особливості затвердження й реалізації бюджетів об'єднаних територіальних громад (ОТГ). 

Так, із 485 місцевих бюджетів області бюджетами ОТГ є 8. Поки що є чимало проблем, які можуть істотно ускладнити роботу. Серед них – налагодження мережі та програмного забезпечення для якісного зв'язку з департаментом фінансів ОДА й управлінням Державної казначейської служби України в Одеській області. 

Дана проблема є актуальною для всіх об'єднаних громад. У Маразліївській, наприклад, що в Білгород-Дністровському районі, передані їй установи охорони здоров'я, освіти та культури не зможуть фінансуватися через відсутність фінансового відділу – його просто ще не створили. У Красносільській ОТГ (Комінтернівський район) виникли складнощі з організацією роботи паспортного столу, створенням відділу реєстрації майна та бізнесу.

Проблемним стає також питання про створення в об'єднаних громадах підрозділу Державного архітектурно-будівельного контролю, насамперед у частині розподілу повноважень і обов'язків між областю й ОТГ. 

Павло Унгурян нагадав, що Законом України «Про державний бюджет на 2016 рік» передбачено субвенцію місцевим бюджетам на формування інфраструктури ОТГ в обсязі мільярд гривень. Кабміном уже підготовлено проект постанови, згідно з якою ОТГ Одеської області передбачається виділити 63 мільйони 188,7 тисячі гривень. 

Відповідно до закону, субвенція виділяється на проекти, покликані поліпшити якість життя населення об'єднаних територіальних громад. Заявки на них формують виконкоми міських, сільських і селищних рад ОТГ, а потім подають на узгодження до облдержадміністрації. Протягом 5 днів з моменту одержання заявок ОДА повинна представити висновки стосовно доцільності підтримки того чи іншого проекту.

Проекти, що одержали позитивну оцінку, направляються далі на розгляд до спеціальної комісії Мінрегіонрозвитку. Одержавши й там схвалення (знов-таки протягом 5 днів), заявки повертаються назад до виконкомів рад ОТГ для розробки документації на реалізацію проектів.

Треба відзначити, що ОТГ області плідно попрацювали й представили досить різнопланові заявки. Але якщо врахувати передбачувані витрати й кошти, які можуть бути ними реально отримані, стане ясно, що далеко не все задумане вдасться відразу запровадити в життя. І ось чому.

За проектом постанови Кабміну, Біляївській ОТГ передбачається виділити 3 мільйони 610,8 тисячі гривень. Сама громада підготувала заявки за 18 проектами, і реалізація деяких із них розрахована на 2016-17 роки. 

Тільки на поточний рік біляївці запланували прибудову навчального корпусу Біляївської ЗОШ I – III ступенів № 2 і проектування навчального корпусу зі спортивним залом Біляївської ЗОШ I – III ступенів № 3, поліпшення роботи системи водопостачання міста, розробку ТЕО на реконструкцію набережної, налагодження пасажирських перевезень автотранспортом загального користування між населеними пунктами ОТГ, заходи щодо утилізації отрутохімікатів. Орієнтовно на реалізацію тільки перелічених ініціатив буде потрібно понад 15 мільйонів гривень, тобто у 5 разів більше запланованого в проекті постанови Кабміну. 

На 16 мільйонів гривень роз­раховано проекти, запропоновані Маразліївської ОТГ Білгород-Дністровського району. Водночас планується виділити цій громаді 6 мільйонів 850,3 тисячі гривень. Це непогано, якщо виходити з того, що всі проекти розраховані на реалізацію протягом двох років. Зокрема, це придбання міні-асфальтового заводу для ремонту доріг, капітальний ремонт Будинку культури в селі Маразліївка. Лише з придбанням шкільного автобуса для довозу учнів Широківської загальноосвітньої школи зволікати до 2017 року, мабуть, не варто.   

Великомихайлівська ОТГ запропонувала 10 проектів на 41 мільйон гривень. Їй планують виділити 10 мільйонів 860,1 тисячі гривень. Тут теж основна частина ініціатив розрахована на реалізацію протягом двох років (капітальний ремонт Великокомарівської загальноосвітньої школи, стадіону й очисних споруд Центральної районної лікарні у Великій Михайлівці). Цього року члени громади хотіли б придбати пожежний автомобіль і сміттєвоз. На це потрібно майже 4 мільйо­ни гривень. 

Тузлівська ОТГ Татарбунарського району подала заявку на реалізацію 5 проектів на 16 мільйонів гривень. Їй передбачається виділити лише 2 мільйони 845,2 тисячі гривень. На що передусім Мінрегіонрозвитку дозволить направити ці кошти? На капітальний ремонт сільської амбулаторії загальної практики – сімейної медицини, реконструкцію котельні в Тузлівському НВК, капітальний ремонт дороги між селами Тузли й Весела Балка чи на інші проекти? 

На основі всього сказаного вище виникає кілька питань. Насамперед, чим керувався Кабмін, визначаючи у проекті своєї постанови суми, виділювані об'єднаним територіальним горомадам по областях. Адже Одеська область – найбільша в Україні, вона є прикордонною, приморською, транзитною (по її території пролягають кілька міжнародних транспортних коридорів). Але при цьому регіону передбачається виділити ледь більше 63 мільйонів гривень. Для порівняння, Хмельницькій – 216 мільйонів, Тернопільській – 141,5, Полтавській – майже 57 мільйонів гривень. Чи логічним є такий розподіл?

Крім того, якими критеріями стане керуватися комісія Мінрегіонрозвитку, віддаючи перевагу тим чи іншим проектам? Адже з урахуванням сум виділюваних коштів доведеться якісь ініціативи заморозити, відкласти на майбутнє. І як тут визначитися, які проекти підтримати цього року, а які ні? Та й чи погодиться з остаточним рішенням Мінрегіонрозвитку об'єднана територіальна громада? Вона ж свої проблеми бачить безпосередньо з місця подій, а не зі столиці. І першорядними може назвати не ті проекти, які вибере в підсумку Мінрегіонрозвитку.    

Звичайно, це зовсім новий досвід в історії вітчизняного місцевого самоврядування. Його треба пильно аналізувати, вирішувати проблемні моменти й доводити інформацію до Кабміну й Мінрегіонрозвитку, щоб поступово налагодити двосторонній конструктивний діалог в інтересах громад, що об'єдналися. 

Выпуск: 

Схожі статті