За принципом автономності

Освіту у Балтській об’єднаній територіальній громаді у 2017 році визнано як одну із базових галузей (як і охорону здоров’я). Тож минулоріч на їх розвиток було використано левову частину бюджету. 

Загальний бюджет розвитку освітньої галузі громади у минулому році склав 19,5 млн. грн (враховуючи кошти місцевого бюджету та цільових державних субвенцій). Нинішнього року планується дещо змінити пропорції, приділивши увагу дорожній інфраструктурі, культурі, спорту. Проте, керівництво громади прагне зберегти динаміку перетворень у вищезгаданих ключових галузях.

В рамках модернізації мережі закладів освіти створено два опорні заклади середньої загальної освіти. Перший - НВК»Балтська ЗОШ I-III ступенів №1 ім. О. Гончара - ліцей» з філіями «: Оленівська загальноосвітня школа  I-II ступенів» та « Лісничівська загальноосвітня школа  I-II ступенів». Другий - «Березівська загальноосвітня школа I-III ступенів» з філіями: «Борсуківська ЗОШ  I-II ступенів» та « Кармалюківська загальноосвітня школа  I ступеню».

   - Головне в розвитку освіти - це правильний вибір стратегії, - говорить начальник відділу освіти міської ради Петро Кулик. - На початку створення громади група із досвідчених керівників розробила нову концепцію, в основі якої - покрашення надання освітніх послуг. Одним із ключових елементів реформування освіти є академічна і кошторисна самостійність навчальних закладів. 

Влітку минулого року три найбільших міських школи «відпустили» на фінансову самостійність. Зрозуміло, що власним коштом школа не може здійснити, скажімо, капітальний ремонт, і тут їй допоможуть. Але принцип кошторисної самостійності виправдовує себе.

Балтські навчальні заклади беруть участь в іноваційних проектах  на рівні області і країни. І вельми успішно.

Варто згадати, що у 2017 році учні навчальних закладів Балтської ОТГ в обласному етапі інтелектуальних та мистецьких випробувань здобули 82 призових місця, із них три перших. А у Всеукраїнському етапі інтелектуальних та мистецьких випробувань взяли участь шість учнів загальноосвітніх навчальних закладів ( одна перемога та два третіх місця).

   Дитячим дошкільним закладам надали можливість створювати іміджеві проекти за різними напрямками: національно-патріотичне виховання, сімейне виховання та інші. Є і об’єднуючі проекти, такі як «Малі Олімпійські ігри», «Перлинки рідного краю» тощо. Особливим чином організовано і вивчення англійської мови дошкільнятами - проект «Англійська з 5-ти», знайомство малят з мистецтвом – проект «Дитяча філармонія», заохочення малят до гуртків, секцій, клубів різного спрямування – проект «Дорослішаємо разом». 

Дітлахи беруть участь навіть у таких проектах, які потенційно можна назвати комерційними. Наприклад, вирощування овочів у теплиці, догляд за птахами та тваринками  - відвідування гуртка юних натуралістів передбачає засвоєння азів практичних навичок та економічних знань.

- Ми відійшли від спартакіадного принципу організації спортивних змагань, - говорить Петро Кулик,- а натомість практикуємо проведення регулярних чемпіонатів з багатьох видів спорту. Таким чином ми згуртовуємо вихованців. Регулярно організовуються екскурсійні поїздки в інші регіони країни – так працює проект «Молодіжні ініціативи в дії».

За два з половиною роки вкладено значні кошти в капітальний ремонт шкіл та дошкільних закладів, їх оснащення, третина з яких -  об’єкти-мільйонники. А в минулому році розпочато будівництво сучасного спортивного залу з кошторисною вартістю 28,4  млн. грн.

Балтські освітяни з точки зору реформування галузі вельми зацікавлено ставляться до реалізації ідеї чартерних шкіл.

Чартерні школи - це  вдалий експеримент американської системи освіти. Вони поєднують в собі елементи приватних та публичних шкіл. Вони не підзвітні Райвно, але фінансуються із державних джерел. Такі школи вільні від зайвої бюрократії та заборон з боку державних органів, що дозволяє експериментувати в галузі освіти.

Нещодавно міський голова Балти  Сергій Мазур зустрівся з Радником міністра освіти Лілії Гринєвич Сергієм Сорокою, який працює в Америці. Сергій Сорока разом з дружиною-педагогом створили мережу  чартерних шкіл Global Outreach Charter Academy. В них учні вивчають кілька мов, розвивають свої здібності та навички, займаються спортом та мистецтвом. Опробуваний освітній метод роботи Сергій Сорока пропонує втілювати в життя і в Україні, зокрема в Балті. 

Балтська школа №3 - це сучасні компьютерні класи, читальний зал бібліотеки з інформаційним забезпечкнням, спортивні зали,  тренажерний комплекс і багато чого іншого. Як і в школі №2, де найцікавішим, як на мене, є клас робототехніки.

Балтське педагогічне училище є учасником обласного пілотного проекту з підготовки вчителів за програмою «Нова українська школа». Окрім нього, в експерименті беруть участь Одеське та Білгород- Дністровське педагогічні училища. Ініціював експеримент голова ОДА Максим Степанов ще влітку 2017 року. Тут студентів навчають за новими стандартами. Основна увага приділяється  оволодінню інтерактивними технологіями викладання. За задумом, вже нинішньої осені 250 молодих педагогів працюватимуть в перших класах «Нової української школи» Одеської області.

   В Балтському педагогічному училищі створено справді добрі умови. Будівлю училища відремонтовано, навчальні класи оснащено «на п’ять балів». Є тут навіть своя картинна галерея. Усі студенти забезпечені гуртожитком. Повноцінний комплексний обід у їдальні - щось від десяти до п’ятнадцяти гривень.

Аналіз показує, що освітня галузь Балтщини успішно розвивається. Підвищується фаховий рівень педагогів, покращується організація та зміст навчально-виховного процесу в школах, зміцнюється матеріально-технічна база, забезпечується харчування та підвіз дітей.

Але, як зазначає міський голова Сергій Мазур, проблемними залишаються питання щодо збільшення місць у дошкільних навчальних закладах, розширення інтернет-простору закладів освіти, формування стійкої мотивації підлітків та учнівської молоді до навчання. Словом, є над  чим працювати.

Рубрика: 
Район: 
Выпуск: 

Схожі статті