КТС у дзеркалі суспільного життя

В Одесі, на базі регіонального інституту державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, відбувся семінар-нарада Національної служби посередництва і примирення (НСПП) за участю Голови НСПП Олександра Окіса, керівників структурних підрозділів центрального апарату, а також керівників відділень НСПП у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій, Запорізькій, Кіровоградській, Миколаївській, Одеській, Пол­тавській, Сумській, Харківській, Херсонській та Чернігівській областях. Тут підбили підсумки роботи НСПП за 4 місяці поточного року. Адже головна мета діяльності НСПП – сприяння вирішенню колективних трудових спорів(КТС). 

Перед відкриттям семінару-наради ми поспілкувалися із Головою НСПП Олександром Окісом. 

– Олександре Ярославовичу, йде 20-й рік, як було створено НСПП. Але, у порівнянні із іншими аналогічним структурами за кордоном, ваша служба є ще дуже молодою, вона перебуває у стадії становлення та розвитку…

– Справді, для України НСПП є достатньо новою організаційною формою вирішення конфліктів в трудовій сфері, однак у міжнародній практиці аналогічні органи відомі з середини ХХ століття. Вони доволі успішно функціонують та виконують покладені на них завдання. Зокрема, такі інституції існують протягом ста років і навіть більше у США, Швеції, Норвегії та країнах Європи.На мою думку,НСПП має особливий, унікальний статус. Будучи державним органом і маючи повноваження, визначені законодавчими актами, вона не відноситься до органів жодної гілки влади (законодавчої, виконавчої, судової). Служба не підконтрольна й не підзвітна органам виконавчої влади (Кабінету Міністрів України,міністерствам тощо), вона підзвітна винятково Президенту України.  Крім того, у своїх діях НСПП незалежна від об’єднань роботодавців, профспілок та інших органів, що представляють інтереси трудових колективів, а лише співпрацює з ними. 

Унікальний правовий статус НСПП дає змогу на паритетних засадах плідно взаємодіяти із центральними органами виконавчої влади, а її відділенням – із місцевими органами виконавчої влади.

Щоправда, слід відмітити, що в країнах західної Європи таким органам надано право звертатися до органів прокуратури (в деяких випадках – до суду) за захистом трудових прав, порушення яких виявляється під час ведення примирних процедур. В Україні НСПП такими повноваженнями не наділена, разом із тим її діяльність вже позитивно відчутна. Так, за підсумками минулого року внаслідок заходів, вжитих НСПП з метою сприяння вирішенню КТС та запобігання їх виникненню, було погашено заборгованість із виплати заробітної плати в сумі 553,2 мільйона гривень. Загалом упродовж 2017 року службою проведено 3172 примирні процедури, що на 45% більше, порівняно з 2016 роком. Крім того, у 2017 році НСПП сприяла вирішенню 216 КТС,безпосередніми учасниками яких стали 1,5 мільйона працівників 6767 суб’єктів господарювання. Найбільшу кількість КТС було зареєстровано, зокрема, на підприємствах, в установах, організаціях Львівської (52), Черкаської та Херсонської (по 20), Чернігівської (17) та Дніпропетровської (15) областей.

– Люди повірили у дієвість такого механізму вирішення проблем?

– Саме так. І роботи в нас найближчим часом не поменшає.

– Які проблеми найчастіше призводять до виникнення колективних трудових спорів?

– Серед вимог, висунутих найманими працівниками у КТС, вирішенню яких сприяла НСПП торік (502 вимоги), зокрема, можна виокремити наступні: щодо погашення заборгованості із виплати заробітної плати та своєчасної виплати поточної заробітної плати (40%) – найбільша питома вага у загальній кількості вимог;щодо дотримання порядку звільнення та працевлаштування, охорони праці;щодо укладення та виконання колективного договору, угоди. Практика доводить, що в багатьох випадках нехтування інтересами найманих працівників з боку роботодавця, нереагування на їх вимоги стає каталізатором конфліктних процесів.

На мою думку, повинна існувати взаємна відповідальність роботодавців і найманих працівників щодо отримання прибутку одними та гідної заробітної плати іншими. Ці позиції повинні бути прозорими та зрозумілими для суспільства, алецього поки що немає.  Наведу конкретний приклад: ситуація на підприємстві «Арселор­Міттал Кривий Ріг». Як відомо, ArcelorMittal є найбільшою металургійною компанією світу, яка має представництва в 60 країнах. В Україну компанія зайшла у 2005 році, придбавши більшість акцій ВАТ «Криворіжсталь». Необхідно зазначити, що при укладанні договору купівлі-продажу пакета акцій ВАТ «Криворіжсталь» інвестор гарантував дотримання соціально-економічних стандартів у відповідності до чинного законодавства України. Втім, роботодавець не дотримується зобов’язань, зокрема, здійснюється політика зменшення чисельності персоналу, що призводить до росту інтенсивності праці. Так, упродовж семи років на підприємстві було скорочено понад 9 тисяч працівників.

Активна діяльність найманих працівників, профспілкових організацій ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» щодо непогодження з такою політикою та висунення своїх вимог до адміністрації підприємства почалася зі структурних підрозділів ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» ще у 2012 році. 

За результатами звернень найманих працівників НСПП упродовж 2013 року – травня 2018 року зареєструвала 9 КТС, у яких вимоги найманих працівників стосувались встановлення нових або зміни існуючих соціально-економічних умов праці, виробничого побуту та невиконання вимог законодавства про працю. Слід зазначити, що реакція адміністрації ПАТ «АрселорМіттал» стосовно вимог найманих працівників із самого початку не сприяла розв’язанню цих конфліктних ситуацій. Тактика з боку роботодавця, стосовно оскарження дій сторін конфлікту в суді, сприймається найманими працівниками як ухилення адміністрації ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» від проведення примирних процедур та затягування процесу вирішення конфліктної ситуації за столом переговорів.

На мою думку, вже прийшов час імпліментувати до вітчизняного законодавства міжнародні норми, згідно до яких такі справи не розглядаються у суді до тих пір, поки не завершено усі досудові примирні процедури.  Хочу зазначити, що коли до НСПП в черговий раз у квітні  звернулись наймані працівники ПАТ «АрселорМіттал» з приводу реєстрації спору, адміністрація підприємства одразу написала листа, де, відповідно до Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)», просила перевірити повноваження сторони найманих працівників. НСПП, відповідно до закону, здійснила перевірку повноваження сторони найманих працівників та зареєструвала КТС.

Під час зустрічі 10 квітня з представниками адміністрації ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» я переконав їх сісти за стіл переговорів з метою створення примирних органів. І тільки 3 травня  за участі представників НСПП з великими зусиллями розпочато переговорний процес та проведено узгоджувальну зустріч між найманими працівниками та адміністрацією ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг», яка тривала понад 25 годин, та за результатами якої Сторонами було підписано Угоду про утворення примирної комісії, а згодом, 10 травня – регламент її роботи. 23 травня 2018 року на черговому засіданні примирної комісії генеральний директор ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» Парам­джит­Кахлон, надав свої пропозиції щодо підвищення рівня заробітної плати найманим працівникам від 5 до 40%. 

Я впевнений, що цей прецедент вартий уваги. Якщо сторони так рухатимуться далі та прийдуть до логічного завершення – це буде спільною перемогою і роботодавця, який зрозумів, що треба іти на поступки, і найманих працівників.

Рубрика: 
Район: 
Выпуск: 

Схожі статті