Платимо за газ

На порозі опалювального сезону більшість українців стурбовані сумою майбутніх платежів за комунальні послуги. Особливо тривожать рахунки за опалення та гарячу воду. 

У результаті проведення складних «підрахунків-розрахунків» – податку на додану вартість, тарифу на транспортування, розподіл, постачання газу тощо – були визначені ціни на природний газ для населення. Так у чому ж особливості системи оплати? Коли і як платити? Що ви, любий споживачу блакитного палива, робити повинні і – що так само важливо – якими є ваші права? 

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, постановою № 583 від 3 березня 2015 року – «Про встановлення роздрібних цін на природний газ, який використовується для потреб населення» визначила єдиний для всіх тариф – 7,188 грн за один кубометр природного газу. 

Тариф змінюється залежно від сезону року та виду споживання газу.

1. Для підігрівання води (центральне опалення) і приготування їжі – 7,188 грн за 1 куб. м.

2. Для індивідуального опалення або комплексного споживання (індивідуальне опалення, приготування їжі і/або підігрівання води): 

– у період від 1 травня по 30 вересня (включно) – 7,188 грн за 1 куб. м;

– у період від 1 жовтня по 30 квітня (включно) за обсяг, спожитий до 200 куб. м газу на місяць (включно) – 3,600 грн за 1 куб. м; за обсяг, спожитий понад 200 куб. м газу на місяць – 7,188 грн за 1 куб. м. 

Минув місяць, і за договором споживач, згідно з показаннями приладів обліку на перше число наступного за розрахунковим місяця, в 10-денний термін повинен внести плату за газ. Згідно з пунктом 19 Правил надання населенню послуг із постачання газу, у людини є в запасі ще 10 днів, тобто з оплатою можна почекати до 20-го числа поточного місяця. Але в деяких населених пунктах Одеської області абонентів починають турбувати вже після 10-го, що є порушенням їхніх прав. Після 20-го числа, у разі несплати, споживачеві надсилається письмове попередження про припинення подавання газу. Увага! Попередження мусить бути з позначкою про сповіщення клієнта. Варіант зі вкинутою до поштової скриньки листівкою не пройде. Протягом 10 днів після одержання повідомлення абонент іще встигне оплатити рахунок за газ. Якщо ж ні, підприємство-постачальник може відключити подачу блакитного палива. Але якщо сьогодні прийшла бригада газівників і споживач надасть платіжний документ, у якому зазначено, що вчора заборгованість було погашено в повному обсязі, від постачання газу його відключити не мають права.

Згідно з вищезгаданими правилами, пункт 17 проголошує, що розрахунковим періодом для визначення розміру оплати за спожитий газ є календарний місяць. Зняття показань газового лічильника проводиться споживачем щомісяця. Зняття показань станом на перше число наступного місяця запроваджено для зручності споживача та постачальника. 

Наприклад, 1 жовтня ви знімаєте показання лічильника, і різниця між показаннями на 1 жовтня та 1 вересня – це спожитий за вересень газ. На думку фахівців Інспекції із захисту прав споживачів, контролери, що перевіряють правильність зняття показань у середині місяця, порушують пункт 17 Правил. Представники споживчого товариства «Аджалик-газ» наводять приклад: якщо контролер виконує перевірку 18 або 24 квітня, як можна встановити обсяг спожитого газу за квітень? З 18-го або 24-го числа по 1 травня, як то кажуть, багато води витече – точніше, газу. 

Взявши контрольні показання на 18 або 24 квітня за фактичні, компанія-постачальник проводить нарахування за особовим рахунком споживача, при цьому розрахунок обсягів споживання за недовраховані 12 або 6 днів проводиться компанією-постачальником із застосуванням методики середньодобового споживання, якої не передбачено жодним нормативно-правовим актом чинного законодавства. Зафіксовано кричущі випадки, коли контролери фіксують дані у своїй відомості, при цьому у графі, де повинні розписуватися абоненти, залишаються порожні гнізда. У деяких випадках дані в абонентських книжках щодо місячного споживання газу не бралися до уваги працівниками компанії-постачальника. Не дивно, що, повідомляючи споживачеві про борг, який невідомо звідки з’явився, не пояснюють механізм розрахунків. За «Правилами надання населенню послуг із постачання газу» постачальник має право контролювати правильність зняття показань із лічильника й оформлення споживачем платіжних документів. Компанія-постачальник укладає з абонентом типовий договір, що містить вищезгадані Правила постачання газу.

Чому ж його не дотримуються? Перевірки мають випадковий характер, методику розрахунків вартості не визначено. У такому разі чи має постачальник право нараховувати борг абонентові? Можна губитися в здогадах, у чому причина перегинів на місцях – у браку досвіду чи низькій кваліфікації працівників районних управлінь газопостачального підприємства. За інформацією споживчого товариства «Аджалик-газ», подібні порушення набувають масового характеру, і з початком опалювального сезону ситуація, найімовірніше, загостриться. 

За матеріалами споживчого товариства «Аджалик-газ»

Рубрика: 
Выпуск: 

Схожі статті