Любов до гармонії

Філармонія, у перекладі із грецької, - любов і гармонія... Подібні установи створювалися із метою пропаганди музики, насамперед, симфонічної. Мені, який пропрацював у багатьох філармоніях лектором-музикознавцем, художнім і музичним керівником, завідувачем концертного відділу тридцять років висвітлював у газетах діяльність Одеської філармонії, захотілося висловити свої міркування, спостереження, враження.

Одеський симфонічний оркестр, створений ще до сторіччя міста (як свідчить преса, - єдиний із постійно діючих у тодішній Росії), було передано філармонії у 1937 році. Його першими керівниками були Л. Могилевський і Г. Столяров. У різний час оркестром диригували багато провідних маестро, зокрема К. Іванов, К. Кондрашин, М. Рахлін.

У моїй же пам'яті, крім гастролерів, залишилися, насамперед, диригенти-одесити. Народний артист України Георгій Гоцірідзе - імпульсивний і поривний; коректний і обережний Гаррі Оганезов; до сьомого поту старанний Олексій Шестаков; його помічник Вадим Перевозников...

У 1991 році до Одеси приїхав із Відня уродженець Каракаса (Венесуела) маестро Хобарт Ерл. Смаглявий чужоземець, який навчався грі на кларнеті в Англії, брав уроки диригування у «самого» Леонарда Бернстайна, з'явився за диригентським пультом одеського оркестру, одразу сподобався і музикантам, і слухачам. Незабаром Х. Ерла було затверджено на посаду «гастролюю чого диригента», а потім – і головного. Із появою заокеанського маестро в діяльності одеського оркестру відбулися цікаві метаморфози.

До цього часу симфонічна музика в Одесі користувалася «попитом» лише серед деяких меломанів. Керівники філармонії гадали, яким же чином залучити одеситів на симфонічні вечори. Це питання із разючою легкістю й розв’язав Хобарт Ерл. Він ввів до власної диригентської практики манеру особистого спілкування зі слухачами – говорив із ними про музику і не тільки про неї, навчався на публіці (!) російської, а потім і української мов, був простий і чарівний у спілкуванні. На симфонічні концерти відтепер публіка йшла незалежно від того, які твори виконувалися.

Не слід применшувати роль і самого оркестру, який складався і складається із прекрасно підготовлених музикантів, щирих професіоналів. Певний час тому він став самостійною творчою «одиницею», одержав статус "Національного".

Камерний оркестр філармонії очолює Ігор Шаврук, художній керівник і головний диригент. Музикантами нерідко керує й Аркадій Пєвцов – головний диригент театру музичної комедії. Невеличкий оркестр, у складі якого багато студентів і випускників музичної академії, виконує найрізноманітнішу музику – від опусів старих майстрів до творів сучасних композиторів.

Філармонії поєднують представників багатьох видів сценічних мистецтв. У нещодавньому минулому – навіть акробатичного і циркового... Їх репрезентують, як правило, справжні майстри своєї справи. Спробую розділити свої спогади й враження за жанрами.

Давно пішов із життя піаніст і композитор Лазар Саксонський. Багато десятиріч він віддав роботі в Одеській філармонії. Починав же свою блискучу музичну кар'єру тапером у кінотеатрі. Готуючи у 1987 році статті до його 90-річчя, розмовляючи із цією воістину нестаріючою людиною, я дивувався його творчому горінню, новим планам, судженням про суть філармонійної роботи, яку він і тоді не збирався припиняти.

Приблизно такими ж якостями володіє і його син Володимир Саксонський, який ось вже шосте десятиріччя дарує своє мистецтво захопленим шанувальникам. Із піаністів більш молодого покоління назву заслуженого артиста України Олексія Ботвінова, який нині частіше виступає за кордоном, аніж в Одесі, й лауреата Національного конкурсу В'ячеслава Янченка, який працює і солістом, і концертмейстером.

А «першу скрипку» у концертмейстерському «цеху» безумовно грає заслужена артистка України Світлана Тимофєєва. Під її акомпанемент співали й співають народні артистки України Олександра Фоменко (нині – викладач музичної академії) і Людмила Довгань, заслужена артистка України Олена Стаховська, нинішній директор і художній керівник філармонії Валерій Кузнєцов, вокальний дует «Доля» - заслужені артистки України Тетяна Буркацька і Лариса Стадніченко.

Виступає на філармонічній сцені фортепіанний дует «OleJuria» у складі заслужених діячів мистецтв АР Крим Ольги і Юрія Щербакових. Камерний дует Ольга Кузнєцова (фортепіано) і Олександр Анісімов (скрипка) так і хочеться назвати «романтичним» за прихильність до цього роду творів.

Необхідно згадати й народного артиста України Бориса Зайцева, який пішов із життя, - людину дивлвижну. Втративши в роки Другої світової війни в бою за Кенігсберг зір і обидві ноги, він не підкорився вироку долі, став професійним співаком, побував із концертами у найвіддаленіших куточках колишнього Союзу, чудово виконуючи народні пісні й стародавні романси...

Із музикознавців назву Адольфа Ротенберга, який пішов із життя, Ігоря Юсіма, який виїхав до Німеччини, і, звичайно ж, Ганну Розен, яка нині активно працює. Майстер докладних і натхненних коментарів до концертів, вона веде й самостійні цикли «Ці різні музики грані» і «Юний меломан». Відзначу гітариста, композитора й дослідника, лауреата міжнародних премій Анатолія Шевченка, майстерних виконавців на народних інструментах - тріо бандуристок «Мальви», ансамбль «Мозаїка». Є й цілий вокальний театр – ансамбль солістів «Ренесанс».

В філармонії працюють прекрасні майстри художнього слова: лауреат премій імені К. Паустовського та І. Рядченка Олена Куклова, Лариса Хоніч, Ірина Чучко, Наталя Мойсеєва, Сергій Сеславінський.

На закінчення хочеться звернути увагу на проблему складну й часом невирішену. Йдеться про співвідношення у діяльності філармоній просвітницьких й комерційних засад.

Високе, серйозне мистецтво (симфонічна, оперна, камерна музика) завжди було збитковим і потребувало дотації. У той час як мистецтво «легке», яке колись навіть вважалася низькосортним і «шкідливим», навпаки, приносило чималий прибуток, тому що користувалося широкою популярністю.

Один із колишніх директорів філармонії намірився, було, із добрих намірів, надавати перевагу одним лише серйозним мистецтвам. І ніякої низькопробної естради!.. Результат виявився жалюгідним: концертний зал порожнів, пішли суцільні збитки.

Його наступник «вдарився» в іншу крайність: в філармонії пишно розцвів естрадний сектор. Репертуар замайорів іменами всіляких рок-зірок . Було створено навіть власний джаз-оркестр, яким керував Євген Болотінський. Однак, навіть і з цією справою – і саме з комерційних причин – впоратися не вдалося. Оркестр розпався...

Нині Одеська філармонія успішно поєднує всі види мистецтв. В естрадних концертах бере участь, або проводить їх народний артист України Михайло Бакальчук. Стали традиційними конкурси, присвячені пам'яті славетних одеситів Е. Гілельса, Д. Ойстраха, К. Пігрова, С. Ріхтера, фестивалі «Біла акація», «Одеська гітарна осінь», «Одеські діалоги» (фортепіанні дуети).

Філармонійні концерти – це саме Гармонія різних видів мистецтв...

Рубрика: 
Выпуск: 

Схожі статті