Чи стане Одеса круїзною меккою?

   З огляду на сьогоднішні реалії таке питання виглядає недоречним. Адже якщо у 2013 році в Одесу було здійснено більше ста шістдесяти суднозаходів (морських лайнерів під іноземним прапором та суден типу річка-море), то нинішнього року по морських лайнерах маємо, як то кажуть, цифру «бублик», точніше - дірку від бублика.  Взагалі після подій в Україні в 2014 році, коли сталася анексія Криму, кількість  суднозаходів зменшилась не тільки в Одеський морський порт, а й в порти всього Черноморского басейну. Зрозуміло, що без відновлення «круїзного рівня» про розвиток туристичної галузі Південної Пальміри, а зрештою - і країни, й мови бути не може.

Саме цій темі була присвячена міжнародна зустріч робочої групи «MedCruise Black Sea Working Group Meeting», котру організувала адміністрація Одеського морського порту спільно з Асоціацією портів Середземного та Чорного морів «MedCruise». Головна мета - визначити причини занепаду та накреслити шляхи відновлення  круїзного судноплавства в басейні Чорного моря. Тобто, виробити дорожню карту, де були б прописані всі напрямки складного завдання - фінансово-бізнесовий, інфраструктурний, логістичний, екологічний, безпековий тощо. Деякі круїзні лінії доведеться будувати заново. Приміром, із добре знаного маршруту: Одеса-Ялта-Батумі середня ланка випадає, оскільки з точки зору міжнародного права, Крим є суверенною  територією України, котра нині перебуває під окупацією, тож суднозаходи в порти півострова заборонено.

І хоча чорноморські морські сполучення сьогодні видаються «цілиною», річкові, як зазначив, заступник Міністра інфраструктури України Юрій Лавренюк, виглядають куди краще: в напрямках Усть-Дунайська, Ізмаїла, Рені.

Юрій Федорович зазначив, що спільна робота над створенням дорожньої карти, а також робота над реалізацією цього важливого комплексного документу урядовими структурами України, Румунії, Болгарії, Туреччини та неурядовими організаціями  сприятиме економічному розвитку причорноморських країн, особливо ж в морській та туристичній галузях,  а також підвищенню безпекового мікроклімату. Звичайно ж, у зв’язку з новими завданнями чимало потрібно зробити для того, аби Одеський морський порт став більш привабливим та відповідав усім вимогам по прийому круїзних суден за сучасними стандартами. Юрій Лавренюк наголосив на тому, що питання круїзних суднозаходів виокремлене як окрема стаття програми «Стратегія  розвитку морських портів України на період до 2038 року».

- Гадаю, що через рік, коли ми зберемось на зустріч, будуть всі підстави говорити про здобутки, -  висловив впевненість заступник міністра.

Голова Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» Райвіс Вецкаганс зазначив, що аналіз ситуації вказує на необхідність в першу чергу створити всі умови для безпеки круїзних суднозаходів, що стосується усіх портів басейну Чорного моря. Він розповів про участь АМПУ в спільному міжнародному проекті. Чорноморські порти України, Румунії та Болгарії об’єднують зусилля, аби виробити єдиний продукт, котрий можна запропонувати круїзним лініям для відновлення круїзного судноплавства в регіоні. Українська сторона взяла участь в генеральній асамблеї MedCruise, яка відбулася на Мальті. За підсумками створено робочу групу, учасники якої підписали завірений президентом MedCruise Айраном Діасом Пастором (він також взяв участь у роботі нинішнього форуму)  план дій на найближчі три роки. 

Ініціатором об’єднання зусиль чорноморських портів виступив саме Одеський морський порт. Таке об’єднання є необхідним для вигоди всіх, оскільки, як зазначав  начальник адміністрації Одеського морського порту  (ОФ ДП «АМПУ») Ігор Ткачук, круїзним компаніям невигідно заходити до однієї лише Одеси, адже пасажири хочуть побувати і в інших країнах регіону. Тобто, виграшною є круїзна лінія із заходом у кілька портів чорноморського басейну.

Стосовно Одеського порту, то він вже готується приймати круїзні лайнери. Проведено модернізацію морського вокзалу: відремонтовані внутрішні приміщення, змонтовано кінетичний фасад¸ аналогів якому немає в Україні. На пасажирському терміналі забезпечено високий рівень безпеки для пасажирів. На часі - відновлення виставково-концертного комплексу та вирішення питання із орендою готелю «Одеса» на морвокзалі, котрий з 2011 року фактично «на замку».

- Одеса вельми зацікавлена ​​в розвитку круїзного туризму, бо в останні роки ми відчули втрату великої кількості туристів. Розробили нову стратегію розвитку міста, - каже заступник Одеського міського голови Павло Вугельман, - вона включає транспорт, туризм, технології, торгівлю та інші напрямки. В Одесі також реалізується програма «Безпечне місто», встановлені тисячі відеокамер, щоб в плані безпеки нашим гостям було комфортно. Це допомагає ефективно запобігати правопорушенням.

Створено муніципальну служба безпеки, яка контролює парки, сквери, громадські місця. Облаштовується система паркінгів, щоб розвантажити місто. Реалізується проект «Одеса 365». Це означає, що в кожен день календарного року туристам буде чим зайнятися в Одесі - виставки, спортивні змагання, фестивалі, презентації, концерти та ін. Крім того, як зазначив Павло Вугельман, достатню увагу сьогодні надається реконструкції фасадів історичних будівель в центральній частині міста. Невдовзі буде відреставровано всю центральну частину міста.

В останні два роки триває робота із реконструкції парків. Два роки тому відкрито Стамбульський парк, нинішнього року за участі грецької діаспори відкрито Грецький парк. Є плани закласти нові парки, сади, сквери. Все це, звісно, буде створювати привабливий образ міста для наших гостей і туристів.

- Головне завдання, - наголосив   Президент асоціації «MedCruise» Айрам Діас Пастор, - повернути в чорноморський регіон круїзну індустрію. Ми співпрацюємо з судноплавними компаніями, місцевими органами влади. В процесі опираємось на зв’язки міст-побратимів. І це дає плоди. Нинішня робоча зустріч проходить в Одесі, наступні будуть в Бургасі та Варні.

  В міжнародній зустрічі в Одесі взяли участь Виконавчий директор Постійного міжнародного секретаріату ОЧЕС Братислав Дордевік, виконавчий директор порту Бургас Дійан Димов (Болгарія) та інші зарубіжні гості. Спікери зробили презентації з актуальних питань. Учасники працювали над темою: «Проблеми в круїзній індустрії чорноморського регіону, аналіз поточної ситуації, шляхи вирішення проблем». Далі - затвердження та розробка програми діяльності в рамках робочої групи (представники портів Чорноморського регіону), спрямованої на залучення круїзних компаній відповідно до Плану дій, підписаного на 52 Генеральній асамблеї на Мальті.

 

Довідка ОВ

Асоціація круїзних портів Середземного і Чорного морів Medcruise (заснована в 1996 році) - найбільша в світі асоціація портів, судноплавних компаній, туроператорів і компаній, що працюють в круїзному бізнесі. Асоціація об’єднує 72 учасника, які представляють понад сто портів Середземного, Чорного і Червоного морів, Ближній Атлантики, і 32 асоційованих учасника, що представляють судноплавні, туристичні, агентські компанії. Одеський порт є членом асоціації з 2008 року. З 2011 року порт входить до складу ради директорів асоціації. 

Рубрика: 
Район: 
Выпуск: 

Схожі статті