Кінець телебачення

«Різдвяні покупки, які пояснюють цей світ» – так називається стаття Мойсеса Наїма в іспанській газеті «Ель Паїс». І вже з назви зрозуміло, що автор намагається розібратися в тому, як наші споживацькі звички пов’язані зі станом речей у світі, що нас оточує, а також із тими змінами в ньому, які нам із кожним роком дедалі важче відслідковувати.

Причому у даному разі йдеться не про передріздвяне придбання сувенірів для друзів та родичів, віддавна знане в добропорядних європейських родинах. Мова про поглинання виробництв. І саме ми, приватні особи, своїми діями на ринку стимулюємо такі дії.

Ви чули щось про «Broadcom»? – запитує автор. Про себе зазначає, що майже не чув. Долинало щось про сотні проданих продуктів, які використовуються в інфраструктурі інтернет-мереж. Або щось таке – додає він, позначаючи свою чи то байдужість до успіхів компанії, чи то необізнаність у питанні. «Broadcom» визначає свій бізнес як продаж технологій, що об’єднують світ. Якщо ви використовуєте мобільний телефон або Інтернет, дуже імовірно, що ваші пристрої містять продукти цієї компанії, яка, втім, невдоволена своїми обсягами і планує викупити «Qualcomm», іншого гігантського виробника напівпровідників і продуктів для мобільної телефонії, телекомунікацій та Інтернету. Запропоновано ціну, вищу за будь-яку, колись заплачену технологічною компанією. «Qualcomm» запекло пручається. Але якщо угода відбудеться, майже всі смартфони у світі будуть містити продукт або технологію результуючої компанії, чиї продажі перевищать суму щорічного експорту Саудівської Аравії. 

Ми не знаємо, чи таке зрештою станеться. Але сам намір розкриває цікаві характеристики майбутнього.

Цей апетит компаній, чий прибуток залежить від технологій, які сприяють «підключенню» та «мобільності» людей, пов’язаний з тим, що попит на їхню продукцію зростає із запаморочливою швидкістю, і все вказує на те, що він і далі швидко зростатиме. І не тільки тому, що у світі дедалі більше населення, але й тому, що кількість користувачів Інтернету та продуктів, які мережа робить можливими, теж більшає. 

Вибух також очікується в «Інтернеті речей», тобто міцнішатиме зв’язок між різними пристроями, які виконують скоординовані операції. Наприклад: ваш мобільний телефон будить вас уранці, вмикає кавоварку, нагадує про плани на день і повідомляє навігатору вашого автомобіля про місця, куди ви збираєтеся вирушити. У промисловості застосування такого принципу ще значніше.

Технологічні зміни також вплинули на те, як ми розважаємося та спілкуємося. Потреба в тому, щоб побачити улюблену телепрограму в певний час, почала зникати з бумом відеомагнітофонів. А тепер, завдяки технології потокової передачі через Інтернет, такі компанії, як «Netflix», будують свій бізнес на примхах користувача, і той сам вирішує, коли й де можна побачити ту чи іншу програму.

Певного часу в галузях комунікацій точилася активна дискусія про те, що є важливішим (і прибутковішим), – контролювати виробництво контенту, а чи канали, через які цей контент доходить до споживача? Найбільші комунікаційні компанії у світі вирішили, що ці дебати не для них: вони контролюватимуть як контент, так і його поширення. І мають на це гроші.

«ATT», найбільша з телекомунікаційних компаній (і, отже, дистрибуторів контенту), намагається купити знакове «Time Warner», третє за величиною підприємство з виробництва розваг (і контенту). Своєю чергою, друга за величиною компанія «The Walt Disney» зацікавлена в покупці важливої частини «21 Century Fox», що належить магнатові Руперту Мердокові та його родині. Мердок залишиться переважно з «Fox News», суперприбутковою та суперечливою мережею новин. 

Ця угода викликала безліч спекуляцій. По-перше, син Руперта Мердока Джеймс замінить Боба Айгера на посаді генерального директора «Disney». Інша річ, що Айгер всерйоз розглядає можливість бути кандидатом на пост президента США на виборах 2020 року. 

Ніщо із зазначеного вище не є остаточним, і напевно будуть сюрпризи. Хоча переговори з «Disney» дуже пішли вперед, і «Comcast», і «Verizon» висловили свою зацікавленість у покупці «21 Century Fox» і змогли запропонувати цінову конкуренцію з «Disney». Найбільша ж непевність полягає в тому, чи дозволять антимонопольні установи величезну концентрацію бізнесу, яку ці гігантські придбання спричиняють. А спонука всьому, по суті, – глибокі технологічні зміни, що своєю чергою радикально вплинули на звички споживачів.

У будь-якому разі телебачення, відоме нашим батькам, скоро припинить своє існування.

Рубрика: 
Выпуск: 

Схожі статті