У пошуках формули миру

Три актуальні дискусійні панелі пройшли в рамках 10-го національного експертного форуму: «Формула миру для України», «Україна – інвестиційний хаб Європи» та «Україна в міжнародному вимірі». При партнерстві Інституту Горшеніна, представництва Фонду Фрідріха Еберта в Україні та Білорусі, Одеської облдержадміністрації форум вперше приймала Одеса, а не столиця.

Знайти формулу миру для України та обговорити вирішення конфлікту на Донбасі, залучення інвестицій і місце України у світі зібралися чиновники, управлінці та закордонні партнери. Серед спікерів – заступник секретаря Ради національної безпеки й оборони України Олександр Литвиненко; віце-прем’єр-міністр – міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України Геннадій Зубко; міністр закордонних справ України Павло Клімкін; заступник директора Загальної служби безпеки Ізраїлю в 2010-2011 роках Іцхак Ілан; посли Франції, Кореї в Україні; представники ОБСЄ та РНБО.

Хороша новина в тому, що є світло в кінці тунелю, погана - тунелю немає взагалі 

 Найважливіша та найактуальніша тема сьогодення, яка цікавить всіх українців, -  це закінчення війни та настання миру.  

Модератор першої дискусійної панелі Марсель Рьотіг заявив, що формула миру для України - це не більше і не менше, ніж Гордіїв вузол, який повинен бути розрубаний. Країна потерпає від військової агресії. За його словами, Мінські угоди повинні були якось погасити цей конфлікт, але не стали вирішенням конфлікту. Він запропонував ряд нагальних питань для обговорення: дієві сценарії відновлення суверенітету і територіальної цілісності України; безпекові виклики для України в контексті передвиборчого року; перспективи ситуації на Донбасі; гібридні загрози у сучасному світі; успішні технології протидії. 

Пан Литвиненко зазначив, що єдиною формулою для України є припинення російської агресії, повний вивід окупаційних військ і повне відновлення територіальної цілісності держави. Мова йде не тільки про Луганську та Донецьку області, а й про Крим та Севастополь. Він наголосив, що тільки це закладе підґрунтя для стабільного миру. 

Також він зазначив, що Росія активно готується до втручання у виборчий процес України в 2019 році.

- Ми прекрасно знаємо, що важливою особливістю політики диктатур завжди було прагнення використовувати демократичні процедури проти демократичного суспільного ладу. Мова йде не тільки про кібератаки, а й про маніпуляції громадською думкою з використанням найсучасніших технологій, в тому числі штучного інтелекту. Росія зараз активно готується до використання саме такого сценарію в Україні. Мова йде не тільки про спробу привести в Україні до влади проросійських політиків, а й про наполегливе продовження спроб послабити українську державу, спровокувати політичну нестабільність і посіяти безлад і хаос в суспільстві, переконати Захід в неспроможності України розв’язувати власні проблеми і безальтернативності Росії як єдиного гаранта миру і безпеки в Східній Європі. Тому за дорученням Президента питання захисту волевиявлення громадян буде розглянуте на засіданні Ради нацбезпеки і оборони, - сказав пан Литвиненко.

Александр Хуг, перший заступник голови спеціальної  моніторингової місії ОБСЄ в Україні почав з цитати Шимона Переса: «Хороша новина в тому, що є світло в кінці тунелю, але є і погана новина. Тому що тунелю немає взагалі». Це значить, що є деякі позитивні аспекти в пошуку рішення, але відсутній процес, «тунель» для досягнення миру і стабільності. 

- Конфлікт триває понад чотири роки. Українці кажуть, що це не їхній конфлікт, вони в нього не вірять і не розуміють, чому він досі триває. Усі хочуть завершення війни, і їх потрібно почути. Для цього необхідні політичні накази і забезпечення виконання їх на місцях. Тільки діалог дасть стабільне рішення для припинення вогню, який зараз все ще триває.

Руками давно ніхто не воює

Іцхак Ілан, у якого за плечима великий досвід управління складними операціями, ведення переговорів та вирішення кризових ситуацій, а також досвід у розвідці, запобіганні тероризму, робота з правоохоронними органами, ізраїльською поліцією та армією,  був менш риторичним і більш категоричним.

- Складність гібридної війни у відсутності адресності. Складно дізнатися, де і хто супротивник. Плюс вони діють за допомогою цивільного населення всередині країни, що ускладнює процес боротьби. Як Ізраїлю вдається вести ефективну війну? Головне - це військова розвідка, щоб дізнатися, довести й потім покарати. Друге - це планування оборонних засобів і зв’язків, систем ППО. Третє - застосування різких заходів під час операцій, адже оборонні механізми не завжди приносять результат. Четверте - це не дати можливість країнам, які перебувають за лаштунками і організовують цей конфлікт, уникнути відповідальності. П’яте - міжнародне співробітництво проти країни, яка організовує цю війну. І шість, головне - це терпіння, адже ця війна може тривати довго, - підкреслив він.

Відповідаючи на запитання Пре­зидента Інституту Горшеніна Вадима Омельченка, що необхідно зробити Україні, щоб підтримка наших міжнародних партнерів була більш ефективною він сказав:

- Офіційний Київ повинен використовувати досвід Ізраїлю в спробах переконати Захід, що конфлікт на Донбасі - це загальна проблема. 

Іцхак Ілан запропонував взяти на озброєння кроки Ізраїльської держави для ефективного протистояння ворогу в гібридній війні.

- Перше, що необхідно в цьому процесі, - це лобі (отримання підтримки на міжнародному рівні). У нас було міцне і сильне лобі. Спочатку в США, а потім в Європі. Друге, що має робити країна в умовах гібридної війни, - це переконати партнерів у необхідності постачання зброї.

Отримати їхню зброю - це найголовніше. Без зброї ми не можемо воювати. Руками вже давно не воюють. А хороше озброєння є у Заходу. Сукупність сильного лобі для підтримки з боку міжнародних партнерів і загальні політичні інтереси - це запорука успіху в протистоянні з агресором, - резюмував заступник директора Загальної служби безпеки Ізраїлю (Шабак) в 2010-2011 роках.

Інвестори чекають на результати виборів в Україні

Якість життя українців залежить від темпів зростання ВВП, а зростання економіки - від обсягів інвестицій. Як ми можемо залучити інвестиції? Це можуть бути внутрішні державні інвестиції, але в бюджеті не вистачає грошей. Або внутрішні приватні інвестиції - за допомогою банків, але сьогодні вони не кредитують. Тому найважливіші інвестиції, які Україна може різко наростити, - це іноземні інвестиції, важливо інвестувати саме в машинобудування, вважає Іван Міклош, глава Стратегічної групи радників із підтримки реформ в Україні (SAGSUR)

- Україна може вийти на шлях сталого економічного зростання до 2021 року, якщо реформи триватимуть. Зараз інвестори чекають на результати виборів в Україні. Вони побоюються, що після виборів реформи будуть згорнуті. Але я сподіваюся, що реформи продовжаться. І тоді, з урахуванням електорального циклу, Україна вийде на шлях сталого економічного зростання до 2021 року, - сказав Міклош.

Повністю переглянути підхід у відносинах бізнесу і держави запропонував голова Одеської облдержадміністрації Максим Степанов.

- Я вважаю, що перевіряючі або правоохоронні органи повинні нести відповідальність у вигляді відшкодування збитків у разі незаконних дій, які завдають бізнесу ті чи інші працівники цих органів. Щоб сама система це регулювала, звісно, за рішенням суду. У такому випадку будь-який контролер сто разів подумає перед тим, як прийняти рішення, - підкреслив Максим Степанов.

За словами  голови ОДА, питання захисту бізнесу сьогодні стало вкрай актуальним. Найбільше скарг надійшло на податкові органи, дії правоохоронців та державних регуляторів. Важливо, щоб  судова процедура розгляду скарг була скорочена і вирішувалась швидко.

Голова Одеської обласної ради Анатолій Урбанський підкреслив: 

 - Приємно зазначити, що один із провідних українських комунікативних майданчиків уперше представлено в Одесі. Одещина рухається у напрямку реформ, впроваджених Президентом та урядом, наближається до міжнародних партнерів. Це чудова нагода обмінятися досвідом, обговорити глобальні питання України, стратегічне бачення пріоритетів розвитку країни як на місцевому, так і на загальноукраїнському рівнях. Сподіваюся, що форум став, зокрема й для молодих учасників, поштовхом до прийняття важливих рішень, реалізації ідей урядовими та неурядовими інституціями.

 Форум закінчився. Спікери виступили з доповідями, поділилися порадами, відповіли на запитання. Будемо сподіватися, що Національний експертний форум не тільки дискусійний майданчик для обговорення нагальних питань сьогодення, а й те місце, де народжуються сміливі ідеї для майбутнього, які посилять розвиток України на діловому, науковому та експертному рівнях. Нові рішення, знання та досвід іноземних партнерів, можливо, допоможуть хоча б наблизитися до формули миру в Україні.

 

Рубрика: 
Выпуск: 

Схожі статті